20090406

Saab i marknads klor

Saab i marknads klor
desperat försäljare
får sällan bra pris

DN

2 kommentarer:

  1. GM har betalat/betalar gamla skulder till alla fordringsägare utom Svenska staten. Dessa betalningar som GM gör minskar inte SAABs skulder, men de gör så att GM blir fordringsägare i stället för staten, vilket gör att leverantörerna inte slutar att leverera, vilket de naturligtvis skulle göra annars. Fortsatta leveranser sker mot förskottsbetalning eller betalning dagen efter leverans. (Om betalning inte sker stoppas leveranserna och då “dör” SAAB).

    Accordet kommer således att göras med endast två fordringsägare, staten och GM. Priset för den som sedan köper SAAB av GM blir rimligen så högt att GM får tillbaka det de inte får vid accordet, eller en del av det.

    Det är knappast troligt att GM skulle göra detta om de inte räknade med att försäljningen skulle gå att genomföra. Även om priset bara blir en krona så betyder det att GM kan hoppas få tillbaka det de lånat ut till SAAB. Kanske är det detta som gör att vissa verkar så förhoppningsfulla.

    Avgörandet kommer att ligga i statens händer. Dels genom skatteverket som måste avgöra om de kommer att ställa upp på ett accord. (Har inte skatteverket företräde före GM vid konkurs?) Dessutom verkar upplägget vila på antagandet att staten garanterar ett nytt lån på 600 miljoner dollar. bollen kommer altså att hamna i regeringens knä igen.

    Om staten säger nej blir GM de största förlorarna (förutom de anställda som blir arbetslösa) medan troligen de materiella värdena räcker för att betala utestående skatteskulder. Leverantörerna tappar en stor kund, men de drabbas inte av kundförluster.

    Om staten säger ja och det därigenom inte blir konkurs kommer vi skattebetalare istället att riskera stora belopp (uppemot 10 miljarder kronor).

    Ska vi rösta :)

    SvaraRadera
  2. Så lång kommentar
    kanske vore en idé
    starta egen blogg?

    //Henkepenke

    SvaraRadera